Wednesday, September 9, 2009

JaLaN-JaLaN ke PaRit BuNtar

Cuti ari tu aku gi melawat anak angkat mak aku yang duk dekat parit buntar, perak..dia tak berapa sihat...so dah alang-alang cuti panjang tu berjalan la ke sana...kami bertolak lepas zohor...sampai kat sana dalam kul 3.00 petang...

ni jalan yang nak menyusuri masuk rumah anak angkat mak aku tue..jalan bendang...muat-muat satu kereta ja...air tali air penuh..kalau leh mandi best nie..teringat masa balik umah atok dulu...kalau air penuh..mesti terjun sama..pakcik-pakcik aku suka buat terjun labu..lepas terjun naikkan bontot dulu..so nampak macam buah labu la..hehehe

cantik kan pemandangan kat kawasan sawah padi..walaupun padinya takda lagi..tapi tetap tenang...nak-nak kalau padi baru nak naik..menghijau je...macam kapet tue...sejuk mata memandang...tapi time ni time membajak..tgk tu air tali air dia...tenang dan sejuknya kalau dapat mandi...

hanzalah ngan atoknya kat belakang..hanzalah bukan nak duk pun kat belakang tue.. sekejap je...tak sampai lima minit pun duk dengan atoknya..mesti nak ke depan kat ibunya...

sesampai kat sana, hanzalah taknak duk diam..merangkak ke sana, merangkak ke sini..last-last jumpa permainan ni..kasi la dia main..seronok bukan main dia..tengok tu siap buat mata lagi....

"cepat ibu, amik gambar hanzalah, dah posing bagus dah ni"
dah nak boleh duduk dah anak ibu nie... Lepas bersembang apa-apa yang patut, aku bagi mak aku meluangkan masa dengan anak angkat dia tue..aku ngan abang nasem bawa hanzalah keluar untuk melihat keindahan sawah padi yang baru lepas membajak (indah ker??) hihihi

"lepaskan saya ayah! hanzalah nak turun"
seronok bukan main yer anak ibu ni dapat main kat luar... beriya-iya dia taknak abg nasem dukung...nak suruh letak kat bawah...hehehe..kasut ibu lupa bawa la hanzalah....

dalam duk beriya-iya nak turun tu, hanzalah terpandang sesuatu..ibu panggil pun dah taknak pusing dah..tengokla gambar tue..punyala kusyuknya memerhati..apa la yang hanzalah perhatikan tue yer....???

rupa-rupanya ini la yang hanzalah perhatikan..dia sedang memerhatikan orang sedang membajak (korang nampak ker? tue..yang baju biru dekan pohon nyior nan sebatang tue)
ish..ish.. hanzalah nie...sampai camtu la dia memerhatikan orang tue...
Lepas selesai semua, kami bertolak balik lepas asar dalam pukul 5.30 camtue la..singgah sekejap pasar ramadhan dekat kampung tue..best ooo..murah bebenor lauk-lauk + kuih muih + air dia..kalau kat penang sebungkus air tebu dah sah-sah RM2...tapi kat sana RM1 je sebungkus...besar pun sama saiz jugak...jimat-jimat...
aku selamat sampai kat rumah dalam pukul 6.30 petang..
alhamdulilah

3 comments:

Alimaz-Kembara Terasing said...

weh umah mak aku tepi bendang lagi tu jangan jeles...kalau berangin mau terbang bumbung rumah...wakakakak....

armouris said...

info tentang khasiat labu kat sini - Labu Kaya Khasiat

lynn_82 said...

mama< syoknyer wei...nnt leh la jalan2 pi umah mak hang plak

armouris< okay..tq..