Thursday, May 6, 2010

aYaM GoReng KuNyit CiLi PaDi VeRsi AkU

Semalam aku wat ayam goreng kunyit cili padi...dah lama rasanya tak makan masakan ni..tetiba teringin plak.. so, meh la kita tengok ayam goreng kunyit cili padi versi aku...main tibai ja masukkan bahan-bahannya..janji sedap dimulut sudah la..hehe Ni antara bahan-bahannya...bawang putih yang ditumbuk, bawang besar yang dipotong, carrot, cili padi yang ditumbuk sedikit, cili padi yang takpayah tumbuk...hehe..
Dan semestinya..ayam goreng yang telah digoreng dengan kunyit... Setelah semua bahan dah siap sedia.. first sekali tumis bawang putih..agak wangi sikit...masukkan ayam...lepas tu...tambahkan sedikit air..kemudian masukkan cili padi yang telah ditumbuk...gaulkan hingga sebati dan rasa la secukup rasa...kemudian masukkan bawang yang telah dimayang dan cili padi yang tak ditumbuk... Dan..ini la hasilnya....
Ayam goreng kunyit cili padi versi aku... Gambor macam gelap jek..hehe..sori yer.. pada yang suka pedas tu bolehla tambah cili padi banyak-banyak... selamat mencuba... * teringat ayam goreng cik net masa study dulu...satu blender dia letak cili padi..mak aii..time tu makan memang feeling abis...nangis-nangis..air mata tak berenti mengalir..mana taknya...pedas nak mampus..nak kunyah pun aku tak mampu..juz boleh telan jek..dah rasa tebai mulut-mulut dah...orang yang masak..relax ja makan..macam tak da apa pun..hehe

4 comments:

aMy@LoLipOp said...

uih pagi2 tgk ayam ni mmg teliuq aih ..
dah la amy posa ari ni ..
heh heh heh

lynn_82 said...

hehe..sabaq2 amy...
dugaan posa tu..kui kui

Cik Pah said...

teringat waktu kita dok serumah dulukan.. ini lah resepi nyer

lynn_82 said...

a'ah kak lat...
ini la resepi kita time duduk serumah dulu...uwaaa...teringat kenangan lama...bestnyer...