Sunday, May 9, 2010

aKtiViTi AkU SeMaLam...

Semalam..selepas balik dari menjadi urusetia peperiksaan dalam jam 4.30 petang camtue...n sampai umah dalam kul 5.00 petang..terus semayang asar..lepas tu..bersiap sedia untuk membakar ikan terubuk untuk menu makan malam...hehe.. pagi tu sebelum gi keja..abg nasem tanya nak makan apa malam nanti..dia nak gi market..so aku cakap ngan dia..teringin lew nak makan ikan terubuk..alhamdulilah..selamat ada ikannya.. so petang tu apa lagi..hehe.. jom kita layan aktiviti aku untuk petang semalam.. abg kesayanganku ini tengah cuba menghidupkan api...hehe..baru lepas hujan tue.. tengok air dalam longkang tue..penuh jek..selamat tak banjir...
peneman setia...hanzalah..awat la yang duk wat mulut seksi tu hanzalah ooi...
tu dia...chef dia dah buh apa kat ikan terubuk tue..hehe.. sementara nak tunggu ikan bakar, 3 beranak ni sempat lagi pi meronda kampung...melawat kawasan..hehe.. dah lama tak pi ronda petang-petang..sejak dua menjak ni balik lambat skit..kul 7.00 malam baru sampai umah..tak sempat nak ronda..hehe
tengok la hanzalah tue..seronok bukan main dia dapat naik motor..dah taknak duk depan..nak belakang ngan ibu dia..
wat muka serius yer hanzalah..? hehe..ni jalan kot jalan keta api..diaorang tengah wat projek untuk projek keta api letrik tue..abis semua rumah orang kampung kat situ...dapat pampasan la masing-masing...orang kaya baru semuanya..hehe
senyum la sikit hanzalah ooiii...hehe
tengok tu hanzalah duk menyakat ayahnya..duk wat geli-geli kat telinga ayahnya.. Malam tu lepas makan malam..ikan terubuk bakar semua..sorry gambar ikan dah siap tak sempat snap..lapor dah...lepas semayang isyak semua..zaaazz...terus ikut abg nasem main badminton plak kat sungai dua...aku ni kan peneman setia abg nasem..kemana dia pegi mesti nak ajak aku..aku plak.apa lagi..hehe..ikut jek..nak-nak pulak..first time dia nak gi situ..baru kenal abg-abg kat situ...kiranya dapat kawan baru la...bagus-bagus..hehe.. sampai kat dewan dah dekat kul 10 malam...
si budak kecik ni..menolong ayahnyer warm up..hehe.. ajor dari kecik-kecik..mana tau satu hari nanti boleh jadi pemain badminton negara ker..hehe
tengokla gelagat dua beranak nie...?
selamat la hanzalah tak meragam.padahal time ni dah dekat kul 12.00 tengah malam dah..syok jek dia tengok ayah dia and the geng main badminton...hehe..
tukang kutip bola...
dia pun nak main gak...hehe.. abg nasem selesai main dalam kul 12.30 tengah malam...erm..lepas settle main..depa sembang-sembang sat..bagusnya anak aku yang sorang tue..tak meragam langsung..n tak menangis nak minta tido ker apa ker...baik je...leh senyum-senyum n salam sambil bunyik2 lagi ngan abg-abg tu sebelum balik..semua cakap..bagusnya budak nie..hehe.. dekat kul 1.oo pagi baru gerak balik umah..time dalam keta hanzalah dah lalok dah...tapi duk maintain main lagi dalam keta..dekat-dekat lagi 5km nak sampai umah..baru dia tertido...hanzalah..hanzalah... aku sampai umah dekat kul 1.15 pagi...hehe... esok pagi nak kerja overtime plak.."URUSETIA EXAM"... hahaha...

Thursday, May 6, 2010

aYaM GoReng KuNyit CiLi PaDi VeRsi AkU

Semalam aku wat ayam goreng kunyit cili padi...dah lama rasanya tak makan masakan ni..tetiba teringin plak.. so, meh la kita tengok ayam goreng kunyit cili padi versi aku...main tibai ja masukkan bahan-bahannya..janji sedap dimulut sudah la..hehe Ni antara bahan-bahannya...bawang putih yang ditumbuk, bawang besar yang dipotong, carrot, cili padi yang ditumbuk sedikit, cili padi yang takpayah tumbuk...hehe..
Dan semestinya..ayam goreng yang telah digoreng dengan kunyit... Setelah semua bahan dah siap sedia.. first sekali tumis bawang putih..agak wangi sikit...masukkan ayam...lepas tu...tambahkan sedikit air..kemudian masukkan cili padi yang telah ditumbuk...gaulkan hingga sebati dan rasa la secukup rasa...kemudian masukkan bawang yang telah dimayang dan cili padi yang tak ditumbuk... Dan..ini la hasilnya....
Ayam goreng kunyit cili padi versi aku... Gambor macam gelap jek..hehe..sori yer.. pada yang suka pedas tu bolehla tambah cili padi banyak-banyak... selamat mencuba... * teringat ayam goreng cik net masa study dulu...satu blender dia letak cili padi..mak aii..time tu makan memang feeling abis...nangis-nangis..air mata tak berenti mengalir..mana taknya...pedas nak mampus..nak kunyah pun aku tak mampu..juz boleh telan jek..dah rasa tebai mulut-mulut dah...orang yang masak..relax ja makan..macam tak da apa pun..hehe

Tuesday, May 4, 2010

JaLan-JaLan

Weekend ari tu..time labour day..bawa hanzalah jengjalan... jengjalan kat mana? jengjalan kat mana lagi kalau bukan tesco.. tengok apa yang patut n murah..pastu rembat la skit2..takdala kata nak shopping sakan kat situ...hehe... Masa mula-mula masuk tu..siapkan tempat hanzalah bermain siap-siap..dalam troli...contohnya seperti gambor di bawah ini..hehe bergendang sakan yer hanzalah dalam troli nie... Tapi tak sampai setengah jam pun duk dalam troli...inilah hasilnya yang dikerjakan oleh hanzalah...meronta-ronta minta nak turun..rupa-rupanya..erm....
nak tolong tolak troli rupanya..ish..ish..kuat betol anak ibu nie..padahal..barang banyak gak la dalam troli tue...dah tu...bila nak tolak..tak bagi orang pegang...dengan orang ramai lagi..abis dilanggar troli orang lain..orang yang tengok kerenah dia pun tergelak..mengalahkan orang tua hanzalah nie...hehe...